Vill lyfta fram framstående kvinnor i Närpes

07.09.2016 kl. 14:00
I allmänhet lyfts männen fram då historien skrivs. Men även kvinnorna fanns och har varit med och byggt samhället. Nu ska deras historia skrivas.

Att kvinnorna ofta inte syns vill Svenska Kvinnoförbundet i Närpes råda bot på. De vill lyfta fram de kvinnor som varit med och skapat dagens Närpes.
Nedan kan du läsa artikel i sin helhet som publicerades i Sydin i februari 2016.

– Det kan vara sådana som innehaft förtroendeposter men också vardagshjältar, som inte alls synts i offentligheten,säger Ann-Sofie Smeds-Nylund, som är ordförande i Svenska Kvinnoförbundet i Närpes.
Hon tar som exempel den första barnmorskan i byn, en viktig ordförande i marthaföreningen, läraren som fostrade en hel generation, fullmäktige- eller nämndordföranden, bibliotekarien, växthusföretagaren,
husmodern på bondgården eller mejerskan på mejeriet i byn.
– Det handlar om kvinnor som har en historia som är värd att berätta och lära av, säger idékläckaren Ann-
Sofie Smeds-Nylund. Inspirationskälla eller förebild
Svenska Kvinnoförbundet i Närpes började samla in historier på tomatkarnevalen i fjol.

– Vi känner inte till alla framstående kvinnor som funnits i Närpes, men det finns en hel skrivkunnig bygd. Därför hoppas vi att folk skriver om en kvinna som tagit plats
utöver det vanliga, säger Ann-Sofie Smeds-Nylund.
Kvinnan kan ha varit en släkting, god vän eller annars en inspirationskälla för skribenten. Förebilden kan
leva nu eller vara avliden för många år sedan.
Hon nämner Saga Lindqvist, som barnen Vivi-Ann Norrback och Hans-Erik Lindqvist skrivit om.

Deras mor, som fortfarande är aktiv, hann sitta i kommunfullmäktige i två perioder och i många nämnder.
– I flera sammanhang har hon varit den första kvinnan, till exempel som nämndeman vid Närpes häradsrätt,
skriver de.

En annan kvinna som lyfts fram är Anna Sjölund, som Ann-Marie Ivars och Ulla-Britt Becker skriver om. Efter
studenten 1925 tog hon en filosofie kandidatexamen och blev lärare. Mest känd är hon i Närpes som första rektor för Kommunala mellanskolan 1956–1964.

Ann-Sofie Smeds-Nylund konstaterar att kvinnoförbundet vill lyfta fram de historiska kvinnorna i Närpes på ett trevligt sätt. Bidragen publiceras på deras hemsida och de tycker också att man kunde skriva en bok om de spännande kvinnorna.
– Det skulle vara intressant, men själva har vi inte resurser att åstadkomma en bok, säger hon.
Nästa år fyller Finland 100 år och då kunde man enligt henne också göra någonting spännande av det hela.
Hon är imponerad av jämlikheten och jämställdheten i Närpes.
– Vi har, jämfört med andra orter, fina exempel på kvinnor som haft olika poster inom politiken, säger hon.

Mona Söderman

Framstående kvinnor i Närpes-projektet
• Hugade människor kan själva skriva om framstående kvinnor i Närpes som de känner till.
• Förutom en text i digital form vill Svenska kvinnoförbundet i Närpes, som står bakom projektet, ha ett fotografi på kvinnan.