#WESEEYOU

08.09.2016 kl. 15:28
Svenska kvinnoförbundet i Närpes deltar i kampanjen för bättre asylpolitik. Genom att ta ett foto till exempel och skriva ditt budskap till regeringen kan även du delta i kampanjen #weseeyou!

Så här utrycker det stödgruppen i kampanjen #weseeyou:

“We see you” – kampanj för bättre asylpolitik

Under de senaste tre månaderna har regeringen och myndigheterna steg för steg gjort livet svårare för personer som söker asyl i Finland. Först gjorde Migrationsverket sin bedömning att Irak, Afghanistan och Somalia är ”säkra länder”, och i och med en lagändring i maj är asyl i form av humanitärt skydd således inte längre möjligt. Detta har lett till en avsevärt större andel negativa asylbeslut eftersom det anses att asylsökande kan skickas tillbaka till dessa länder. Familjeåterförening har också ytterligare försvårats genom införandet av krav på höga inkomster för att få leva tillsammans med sina familjemedlemmar; den krävda inkomstnivån ligger högre än en stor del av den finländska befolkningens. Den senaste lagändringen gör det svårare att överklaga asylbeslut genom att rätten till juridisk hjälp begränsas och tidsfristen för överklagande förkortas. Med andra ord har människor inte längre samma möjlighet som övriga individer att kämpa emot ett beslut som har en enorm inverkan på deras liv."