Partidagen 2016 som SKvF:s delegat 295 upplevde den

26.10.2016 kl. 21:02

”Vi har ett resultat.... 254 delegater har avlagt sin röst i valet till partiordförande för Svenska folkpartiet i Finland. Till partiordförande för verksamhetsperioden 2016-2017 har valts Anna-Maja Henriksson med 133 röster! Gratulerar! ”

Så kungjorde Markus Rantala resultatet i partiordförandevalet på söndagen och det var utan tvekan höjdpunkten under denna historiska partidag. Äntligen var glastaket spräckt! Glädjen bland kvinnoförbundets delegater var enorm, spänningen släppte och glädjetårarna rann. Med klara siffror hade partidagen, av tre mycket goda kandidater, valt den mest erfarna och mest kompetenta personen till partiordförande. Och efter 110 år av enbart män i partitoppen var det verkligen dags för en kvinna....och en österbottning! En ny era inom partiet fick härmed sin början.

Läs mera här om det historiska partidagen i Åbo. Texten är skriven av vår styrelsemedlem och delegaten på partidagen Marianne-Nyqvist Mannsén.

(Foto: Johan Hagström)