Närpesbördiga fantastiska kvinnor!

18.02.2017 kl. 17:37
År 2017 fyller Svenska Kvinnoförbundet 110 år. Under jubileumsåret presenterar vi varje månad kvinnoförbundare som arbetar för jämställdhet och feminism i våra lokalavdelningar. Vi presenterar kvinnors insatser och avtryck i jämställdhetspolitiken - såväl historiska personer som nu aktiva lokalpolitiker och gräsrotsaktivister.

Svenska Kvinnoförbundet i Närpes är stolt över alla sina medlemmar som återspeglar sig i Sagas och Mariannes fantastiska insats för jämställdhet och jämlikhet! Svenska Kvinnoförbundet i Närpes presenterar Saga Lindqvist och Marianne Nyqvist - Mannsén, månadens kvinnoförbundare i februari.

Saga Lindqvist – nyfiken på det mesta

Saga Lindqvist föddes den 2 mars 1923 på Vettmossen i Yttermark, Närpes. För den vetgiriga och redan då debattglada Saga blev skolgången kort. Hon hann med folkskola plus en knapp termin i folkhögskola, innan kriget kom emellan. Trots hårt och tungt arbete hann Saga också med mycket annat.

Läs hela motiveringen på

Marianne Nyqvist-Mannsén- tuff,rättvis och engagerad

Via engagemanget i FSL och inom språklärarföreningarna väcktes Mariannes intresse att driva också andra samhällsfrågor politiskt inom SFP och inom Svenska Kvinnoförbundet. Marianne var under några år Svenska Kvinnoförbundets representant i kretsstyrelsen i Österbotten.

Läs hela motiveringen på