08.05.2018 kl. 17:23
Årets Närpesbo och Bemärkta Kvinnor
Senaste år introducerade vi traditionen att utse Årets Närpesbo för att lyfta fram det goda och positiva i vår bygd och Raymond Wesander utsågs som en god representant för Närpes. Nu fortsätter vi med detta.

Kära kvinnoförbundare !
Vår lokalförenings verksamhet har varierat i omfattning under åren. Just nu har en stor del av styrelsen
förtroendeposter i staden och det syns i den politik som förs - jämställdhetsinitiativ skrivs in i viktigadokument som styr stadens verksamhet!
I går kväll var jag på Närpes Skolmusikkårs show. Det var en imponerande tillställning - och ett fint exempel på vad talkokraft kan åstadkomma. När medborgare gemensamt och frivilligt arbetar för någotunder en tydlig ledning så blir det just så bra. I staden finns många exempel på gemensamhetsarbetet -speciellt uppskattar jag det arbete som görs kring barn och ungdom - och det finns ännu arbete ogjort föratt bidra till en ännu bättre livsmiljö.

Unga behöver fortsatt stöd, äldre behöver arenor för möten och alla de människor som flyttat till Närpes från  andra länder kan ibland behöva stöd för att förstå sig på vår stadoch vårt land.

Ta gärna k ontakt med oss i styrelsen och kom med initiativ till verksamhet så fortsätter vi jämställdhetsarbetetgemensamt!
Ann-Sofie Smeds-Nylund, ordförande

Valår
Inkommande år blir ett valår utan like - landskapsval, riksdagsval och EU-val. Vi kommer att behöva valarbetare och hoppas att medlemmar tar kontakt och erbjuder sin tid och sitt arbete för det.
Vid SFP:s kretsmöte på Bergö nyligen offentliggjordes namn på kandidater i landskapsvalet. Vår utmaning blir, att verkligen inspirera medborgarna att gå och rösta. Oklarheter kring landskapsvalet finns, men vår stads representation i de nya ledningsstrukturer som skapas är viktig !Vi är en politisk kvinnoorganisation och politiska handlingar ska vara synliga bland människorna!

Ni är alla medvetna medborgare som följer med samhällsdebatten så det finns ingen anledning att upprepa det som är aktuellt - dessutom uppdateras Svenska Kvinnoförbundets hemsida kontinuerligt.
Kom också gärna med i Svenska kvinnoförbundets Facebook-sida och Instagram.

Årets Närpesbo och Bemärkta Kvinnor
Man kan komma med namnförslag under hela året. På Tomatkarnevalen kommer vi att samla in namnoch årets Närpesbo offentliggörs sedan på Julmarknaden på torget.

Läs brevet i sin helhet HÄR!