VÅRBREV 2020

29.05.2020 kl. 01:46
Årets första medlemsbrev har utkommit. Det är i form av ett VÅRBREV från vår ordförande Linda Pellfolk. I brevet tar hon upp aktuella och kommande händelser och reflekterar över de exceptionella tider vi just nu lever i. Men vi ser framåt med optimism och tillförsikt!

Vårbrev 2020

Bästa kvinnoförbundare

En enda sak påverkar allas vår vardag för tillfället. Jag är själv föräldraledig och har annars ett jobb som inte påverkas av corona i den dagliga verksamheten. Osäkerhet på prismarknaden gör att vi väntar med spänning, och förskräckelse, på hur corona påverkar primärproduktionen. Lönsamheten får inte gå ner mera. Så jag uppmanar er, även av själviska orsaker, välj närproducerat, inhemskt och stöd våra lokala affärer och entreprenörer! Världen har blivit så liten, nu om någon gång har vi fått det bekräftat denna vårvinter.

Det har kommit rapporter om hur polisen har mindre uppdrag på offentliga platser men mer inom de privata sfärerna. Vi kan anta att en del av de uppdragen kommer av våld mot kvinnor i hemmen. Familjevåld är inte alltid en sak som hamnar på polisens bord eftersom det innefattar känslor som rädsla och skam. Vi från Svenska Kvinnoförbundets sida hoppas att alla som behöver ska få hjälp. Om du eller någon i din närhet behöver hjälp i Närpes ska ni vända er till socialjouren, telefonnummer 06-325 2347, öppen dygnet runt. I Vasa finns Vasa mödra- och skyddshem som är öppet dygnet runt, telefonnummer dit är 06 312 9666. I akuta farliga situationer får man snabbast hjälp via 112.

Även från sjukvården kommer alarmerande rapporter om hur den vanliga verksamheten av olika orsaker i och med Covid-19 fördröjs eller uteblir. Jag tar här fasta på kvinnorelaterade frågor som preventivmedel men varför inte även här hjärtrelaterade sjukdomar som vi kunde läsa om i tidningen att idag i många fall behandlas alltför sent och då ger större komplikationer.

Kommunalvalet hålls om mindre än ett år och arbetet med att hitta kandidater och göra valprogram har påbörjats. Vill du, eller någon i din närhet ställa upp i kommunalvalet på våra listor så tveka inte att ta kontakt. I Närpes har vi haft ett brett urval av kandidater med olika bakgrund och kompetensområden och det har lett till bra representation i både fullmäktige och andra beslutande organ. Det krävs medvetet arbete för att göra samhället ännu mer jämställt och åtminstone upprätthålla den nivå vi har idag. Ifjol skrev jag att vi i riksdags- och EU-val har möjlighet att påverka vilken politik vi vill ha genom att rösta. Nu är vi steget före och hinner påverka vilka som ställer upp i kommunalvalet 2021.

På riksnivå har vi en unik situation med hela fem kvinnliga ministrar som samtidigt är partiledare för sitt parti. Kunde inte hålla mig och beställde en t-skjorta, som florerat i sociala medier, med namnen på de fem kvinnliga ministrarna. Åtminstone jag är stolt över detta och även över hur regeringen hanterat coronasituationen. Krisen kommer såklart att få långtgående konsekvenser och de ska hanteras under lång tid framöver.

På nästa sida finns bankgiro för inbetalning av medlemsavgift 2020. Medlemsavgifterna är vår största inkomstkälla och behövs i allra högsta grad för att kunna hålla igång den aktiva verksamhet vi vill ha för våra medlemmar och för att kunna bedriva den jämställdhetspolitik vi står för. En stor del av medlemsavgiften går till centralförbundet och används för intressebevakning som gagnar oss.

Svenska Kvinnoförbundet i Närpes rf hann hålla sitt årsmöte den 8 mars, innan coronakrisen slog till. På årsmötet fastslogs att medlemsavgiften bibehålls på samma nivå som tidigare år. Styrelsen för år 2020 består av ordförande Linda Pellfolk, vice ordförande, medlemssekreterare och webbansvarig Marianne Nyqvist-Mannsen, kassör Ann-Sofie Smeds-Nylund, sekreterare Eva Ström-Enroth, Jennie Wilson, Eivor Eklund-Back och Anahit Norrbo. Funktionärsmedlemmar är Elin Svedman, Gun Granlund och Kerstin Berg.

Hela styrelsen når man med e-postadressen kvinnis-narpes@listor.fi

Vi ser med spänning fram emot att få utse Årets Närpesbo 2020 på årets julöppning! Tomatkarnevalen brukar vara startskottet för nomineringen men eftersom det inte blir någon tomatkarneval i år behöver vi hitta andra kanaler att nå ut till alla. Detta är ett sätt. Nomineringar till Årets Närpesbo 2020 kan redan nu skickas till styrelsen på mailadressen kvinnis-narpes@listor.fi

Vi ser också fram emot förbundets årskongress som skulle hållits i Närpes i mars men som blev uppskjuten på grund av coronakrisen. Årskongressen är fortfarande planerad att hållas i Närpes och nya datumet är den 5-6 september 2020. Vi hoppas innerligt att förhållandena då är sådana att kongressen kan hållas som planerat.

Till sist vill jag önska er en fin vår och sommar, ta hand om er och varandra!

Linda Pellfolk, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet i Närpes rf

Besök också vår egen hemsida på https://narpes.kvinnoforbundet.fi/start/ samt vår förenings sida på Facebook

Förbundets hemsidor finns på www.kvinnoforbundet.fi