HÖSTBREV 2020

05.10.2020 kl. 13:17
Vi blickar lite bakåt men mest och förhoppningsfullt framåt !

Höstbrev 2020

Bästa kvinnoförbundare i SKvF Närpes

Hösten 2020 fortsätter att kräva specialarrangemang och extra uppmärksamhet av oss för att stoppa framfarten av covid-19 pandemin.

Vi vill ändå ordna ett evenemang för våra medlemmar under hösten och ordnar därför ett utomhusevenemang på Vargberget söndagen den 11.10 klockan 11. Vi går en sväng, umgås och pratar dagsaktuella frågor. Vi kommer att ha en sparbössa där man kan ge frivilliga bidrag till Kvinnobanken. Det kommer också att finnas information om hur man betalar in ett bidrag via nätbank. Föreningen ordnar med något att dricka och äta. Kläder enligt väder! Välkomna!

Vi ser med spänning fram emot att få utse Årets Närpesbo på årets julöppning. En del nomineringar har nu kommit in men fler ryms med. Det finns många fina mänskor i Närpes som är värda denna uppmärksamhet. Skicka ditt förslag till Årets Närpesbo med motivering till styrelsens gemensamma e-post kvinnis-narpes@listor.fi

Lördagen den 5 september ordnades årets förbundskongress i Närpes i Frans Henrikssonsalen. Mötet var en fin sammankomst i vilken man kunde delta både fysiskt på plats och på distans. Förbundets mångåriga ordförande Anna Jungner-Nordgren hade avböjt omval och ett val förrättades därför bland tre ordförandekandidater. Bland de tre kandidaterna, Ramieza Mahdi, Anita Westerholm och Pia-Lisa Sundell, valdes Anita Westerholm till ny ordförande för förbundet. Till de tre viceordförandeposterna valdes Ramieza Mahdi, Sari Somppi och Pia-Lisa Sundell.

Svenska kvinnoförbundets resolution från årsmötet hade rubriken; Min kropp, min rätt, min frihet. Hela resolutionen hittar du på förbundets hemsida under fliken aktuellt. Coronaepidemin får inte bli en orsak till att skjuta upp arbetet med jämställdhet. Och regeringen verkar i dagsläget ta sitt regeringsprogram på allvar och fortsätta arbetet med att lyfta fram frågor som berör jämställdhet, jämlikhet och likabehandling.

I april 2021 är det dags för kommunalval! Arbetet med att hitta kandidater till kommunalvalet har påbörjats men ännu finns det utrymme för fler kandidater. Om du är intresserad av att ställa upp själv eller vet någon som skulle vara en ypperlig kandidat så ta kontakt så för vi vidare saken till Sfp:s nomineringsgrupp. Vi i kvinnoförbundet planerar också att synas som kandidater i kommunalvalskampanjen (och förstås efteråt) och hoppas att ni hejar och deltar i jippon som kommer att ordnas. Och kom ihåg att gå och rösta! Valdagen är 18.04.2021 och innan dess ordnas förhandsröstning

Vi vill också passa på att påminna om att betala medlemsavgiften till:

Mottagarens kontonummer:

FI68 4963 1040 0104 69

Mottagare: Svenska kvinnoförbundet i Närpes rf

Meddelande: Medlemsavgift 2020

summa: 15 euro

Kontakta vår kassör Ann-Sofie Smeds-Nylund om du är osäker på om du redan betalt eller inte. Hon nås per e-post asmedsnylund@gmail.com

Vi ses på Vargberget söndagen den 11.10 klockan 11!

Linda Pellfolk, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet i Närpes rf

Förbundets hemsidor finns på www.kvinnoforbundet.fi

Besök också vår egen hemsida på https://narpes.kvinnoforbundet.fi/start/ samt vår förenings sida på Facebook.

Hela styrelsen når man med e-postadressen kvinnis-narpes@listor.fi