Caroline Heikkinen är Årets Närpesbo 2020

25.11.2020 kl. 22:01
Bland tiotalet goda förslag har styrelsen för kvinnoförbundet i Närpes utsett Caroline Heikkinen till Årets Närpesbo 2020. Caroline uppvaktades och gratulerades till titeln av styrelsen vid en ceremoni den 21.11. på Närpes torg.

TAL vid utnämningen av Årets Närpesbo 2020 på Närpes torg den 21.11. 2020

Marianne Nyqvist-Mannsén, viceordf:

Bästa åhörare och När-Tv-tittare!

Kvinnoförbundet i Närpes har alltsedan Finland firade sitt 100-årsjubileum år 2017 haft som tradition att utse Årets Närpesbo. Raymond Wesander utsågs till den första Årets Närpesbo år 2017, Lillemor Enlund blev Årets Närpesbo 2018 och ifjol fick Arturos Pilauskas motta utmärkelsen.

Utmärkelsen ges till en person som i sitt vanliga liv mitt ibland oss gör något utöver det vanliga – ställer upp för andra, engagerar sig i samhället, får andra att trivas och må bra - är räidig.

Vi är glada och mycket tacksamma över att även i år, detta exceptionella år 2020, ha fått in många goda och välmotiverade förslag till Årets Närpesbo. Det visar att det finns många räidiga och omtänksamma människor i vår stad.

Innan vi kungör namnet på Årets Närpesbo 2020 vill jag läsa upp hur förslagsställaren motiverar att just denhär personen skulle förtjäna att bli Årets Närpesbo:

”Hon har varit drivkraften bakom Strandhem i Nämpnäs, där många Närpesbor fått njuta av naturen, djuren och maten. Arbetet på Strandhem har inte varit avlönat utan bara ett stort intresse för det hon hållit på med har drivit henne.

Hon är en eldsjäl som brinner för andra människors välmående. Hon har 5 barn och hon har varit mammaledig i sommar men ändå hållit på och kockat, styrt och ställt med Strandhem dagligen i sommar. Hon har odlat grönsaker och rotsaker hemma på gården så att dom skall kunna ha billig närproducerad mat på Strandhem.
Tidigare frivilligarbetade hon på Röda Korset med att hjälpa flyktingar.”

Bland alla inkomna goda förslag valde styrelsen för SkvF Närpes att ge utmärkelsen till denna person.

Så låt mig presentera Årets Närpesbo 2020 / Vuoden närpiöläinen 2020 / The Person of the Year in Närpes 2020 , Caroline Heikkinen!