Med sikte på kommunalvalet 2021

07.01.2021 kl. 17:01
En hälsning från viceordföranden i början av ett nytt spännande år

Vi har bytt årtal och det förra är historia. Vi ska ta med oss allt det positiva vi trots allt lärt oss in i det nya året och i vår verksamhet och fortsätta jobba för våra hjärtefrågor för ökad jämställdhet, jämlikhet och likabehandling för alla människor i vårt samhälle.

På det lokala planet, i vår stad, kan vi ändå från ett relativt gott utgångsläge fortsätta att bevaka, utveckla och hålla dessa frågor på agendan.

För att kunna göra det behöver vi personer som engagerar sig för jämlikhets- och jämställdhetsfrågor bland våra beslutsfattare i de kommunala förtroendeorganen.

I april 2021 är det kommunalval. Om du tycker att jämlikhet, jämställdhet, likabehandling, inkludering och mångfald är viktiga värden att kämpa för i vår stad så kom med och ställ upp som kandidat i valet. Du som är intresserad, kontakta oss t.ex. genom att maila till mig, marianne@narpes.fi eller till vår ordf. Linda Pellfolk, som är vår representant i Sfp:s nomineringsgrupp, lpellfolk@hotmail.com.

Vår förenings verksamhet kommer fram till valet att präglas av kampanjarbetet. Vi strävar till att hålla våra medlemmar, både väljare och kandidater, informerade och uppdaterade och siktar också på att träffas IRL under något kampanjjippo om omständigheterna tillåter.

Igår, den 5.1. 2021, höll styrelsen sitt första möte för året, med planering av eget årsmöte och diskussioner kring vår strategi och satsning på kommunalvalet 2021. På årsmötet väljs ordförande och 3 styrelse-medlemmar, enligt det system vi tillämpar med att halva styrelsen 'förnyas' vartannat år.

Känner du att du vill jobba med jämställdhets-frågor och föra kvinnoförbundspolitik utifrån den plattformen på det lokala planet så kom med i styrelsearbetet! Du behövs!

Vi planerar att hålla årsmötet i början av mars och i samband med årsmötet hålla en val-tillställning. Mera info om detta sänds ut när planeringen är klar.

Kontakta oss gärna med ärenden, frågor eller intresseanmälan till en styrelseplats per epost: kvinnis-narpes@listor.fi

Följ oss på vår facebooksida Svenska kvinnoförbundet i Närpes eller vår förenings hemsida här på https://narpes.kvinnoforbundet.fi/start/

Med önskan om ett riktigt GOTT och speciellt för jämställdheten FRAMGÅNGSRIKT NYTT ÅR!

Marianne Nyqvist-Mannsén,

SKvF Närpes, viceordf.