Kan Närpes bli ännu mera jämställt?

13.05.2021 kl. 14:59
Jämställdhet handlar om rättvis behandling och om lika rättigheter och möjligheter för alla. Det handlar om inkludering, delaktighet och om att respektera mångfald.

I Närpes har vi kommit långt när det gäller att skapa de formella förutsättningarna för ökad jämställdhet, jämlikhet och likabehandling. Närpes skrev under den europeiska jämställdhetsdeklarationen år 2014. Den jämställdhets- och likabehandlingsplan som utarbetades utgående från deklarationen har varit i bruk sedan 2016. Arbetet med de olika jämställdhetsåtgärderna som finns i planen pågår och flera av åtgärderna har redan förverkligats. Enligt verksamhetsplanen för 2021 ska jämställdhetsplanen uppdateras och en sektoröverskridande arbetsgrupp tillsättas för att bereda uppdateringen. Detta planeras ske i början av den nya fullmäktigeperioden.

Minst lika viktigt som att vi har våra planer och strategier i skick är att jämställdhetsaspekten ständigt beaktas i praktiken i stadens verksamhet och service till invånarna. Det ansvaret ligger både hos tjänstepersoner, personalen, beslutsfattare, förtroendevalda och invånarna. Det handlar om rättvis behandling och om lika rättigheter och möjligheter för alla. Det handlar om inkludering, delaktighet och om att respektera mångfald vilket är speciellt viktigt att komma ihåg i en stad som Närpes med många nationaliteter och språk. Jämställdhet, jämlikhet och delaktighet ska genomsyra det integrationsarbete som vi gör för att skapa likvärdighet i vårt samhälle.

Hur upplever då våra invånare att jämställdhet och jämlikhet förverkligas i vår stad? Tycker invånarna att de får service på jämlika grunder? Syns jämställdhetstänket i pedagogiken i våra daghem och skolor? Fördelas de kommunala medlen jämlikt? Hur upplever man att staden fyller sin uppgift som ansvarig för en jämställd personalpolitik och lönejämställdhet? Upplever någon vid användningen av kommunala tjänster att hen råkat ut för diskriminering eller osakligt bemötande? Har alla jämlik tillgång till service och till information? Upplever alla att närmiljön är trygg?

Vi behöver även få reda på vad som ur jämlikhets-hänseende upplevs fungera bra.

För att få svar på dessa och liknande frågor anser jag att vi ska kartlägga hur Närpesborna upplever att jämställdheten och jämlikheten hittills förverkligats i stadens olika verksamheter. Det här behöver vi göra när jämställdhetsplanen nu ska uppdateras. Vi behöver ännu mera än hittills bedöma konsekvenserna av de beslut som fattas i staden ur jämställdhets- och jämlikhetssynvinkel.

I Närpes har vi under de senaste åren tagit flera kliv framåt på vägen till ökad jämställdhet och jämlikhet. De kliven ska vi tillsammans fortsätta att ta. Att bli jämställt, jämlikt och rättvist behandlad och att känna sig delaktig bidrar på alla sätt till vårt välmående.

Jag tror att vi kan bli ännu bättre på "det här med jämställdhet" i vår stad. Det vinner vi alla på!

Marianne Nyqvist-Mannsén,

ordf. för Svenska kvinnoförbundet i Närpes