En händelserik fyraårsperiod inom den fria bildningen

10.06.2021 kl. 18:52
Nämnden för fri bildning har avslutat sin nämndperiod och det kan vara skäl att blicka tillbaka på den verksamhet som bedrivits under fyra år, 2017–2021, skriver Eivor Eklund-Back, ordförande i nämnden för fri bildning i Närpes och kommunalvalskandidat 2021

I början av perioden blev det klart att behovet av en ny bokbuss behövdes, när det konstaterades att den gamla bokbussen, gemensamt med Korsnäs kommun, gjort sitt.
Biblioteksdirektör Magdalena Udd höll ett fast grepp om förberedelserna dels i förfrågningar till andra kommuners erfarenheter och dels till experter med specialkunnande angående chassin, ändamålsenlig inredning och utsmyckning.
Vi fick en ny fräsch bokbuss för hela stadens skolor, daghem, äldreboende och kunder i periferin, ett välkommet komplement till biblioteken i Närpes, Pörtom och Övermark. I januari 2019 kunde den nya bokbussen ”Läslycka” invigas och tas i bruk.
Genom god kontakt med bibliotekskunder i byarna kunde man flexibelt tillmötesgå önskemål om lämpliga hållplatser.
Nu har man kunnat korrigera, avsluta och inrätta nya hållplatser och justera tidpunkter. Bokbussen har nu vid kommunalvalet i år varit ett bra komplement som förhandsröstningsställe.
När coronapandemin slog till i mars 2020 blev många av oss rätt handfallna och påverkade till stor försiktighet. Bibliotek, vuxenutbildningens kurser och till viss del skolor, stängdes ner ett par månader under våren.
Digitala kontakter blev vardag medan den personliga servicen var satt på paus. Så småningom kom vissa delar igång, men det har behövts mycken fantasi och funderingar kring just kontakten till speciellt barn och unga.
Rektor, kursplanerare, kanslister och lärare vid vuxeninstitutet har speciellt nu under coronapandemin gjort det omöjliga möjligt genom stor fantasi och digitala lösningar. Det blev att göra helt om och söka metoder som kunde fungera på ömsesidigt sätt.
Många praktiska kurser och grupper med större antal deltagare sattes på paus, medan distansundervisning blev möjligt inom vissa ämnen. Ingen kan väl helt beskriva ett kontrollerat kaos där den enskilda anmälda kursdeltagaren skulle kontaktas och informeras på ett sakligt sätt.
Närpes medborgarinstitut som bildades 1945 har därmed fyllt 75 år i höst. Nu har en historik getts ut med drygt 50 sidor intressanta minnesbilder från olika decennier.
Rektor Annica Eklund säger i förordet att institutet har utvecklats till en aktiv, självklar och nödvändig del av den kommunala servicen. Institutet har en viktig samhällsuppgift och har en stor betydelse för trivseln på orten.
Söff med invandrarlinjens elever och lärare har också varit tvungna anpassa studierna växelvis med närundervisning och på distans. Söff som varit hjärtat i studiehänseende på många plan, får ett nytt kansli och verksamhetsställe i centrum av Näsby, men kursplats finns fortfarande att tillgå i Yttermark.
Representanter för revisionsnämnden besökte verksamheten på Söff i december 2020. De gav i sin rapport utvärderingen att ”verksamheten är resultatrik och väl ordnad.” Ord som gladde oss i den avgående nämnden för fri bildning.

Vårt varma tack till samtliga berörda inom vår sektor för kulturen, biblioteken och den fria bildningen i Närpes