Medlemsbrev oktober 2021

09.10.2021 kl. 22:29
Bästa medlem i SKvF Närpes !
Detta medlemsbrev innehåller en tillbakablick på kommunalvalsresultatet från SKvF:s synvinkel sett, aktuellt inom föreningen, information om det kommande valet av välfärdsområdesfullmäktige samt info om medlemsavgiften 2021.

Vi är redan inne i oktober månad och de nya politiska förtroendeorganen i vår stad har utsetts och kommit igång med sin verksamhet. Från föreningens sida vill vi här passa på att varmt tacka alla SKvF-kommunalvalskandidater som deltog i sommarens kommunalval och alla dem som ställt sig till förfogande för en plats i någon nämnd eller sektion. Ni är värdefulla krafter som behövs i samhällsbygget. Stort, stort tack förstås också till alla våra väljare och understödare!

Här de invalda kvinnoförbundarna i Närpes fmge. Ordin:

• Norrback Anders (fmge1:a viceordf)
  • Borg Johanna (fmgeordf.)
  • Pellfolk Linda (stadsstyrelsen)
  • Jerkku Sven (stadsstyrelsen)
  • Nyqvist-Mannsén Marianne (fmge 3:e viceordf.)  (viceordf.i bildn.n.)
  • Granlund Gun (stadsstyr.1:a viceordf)
  • Ehlers Laura (ordf. i bildn.nämnden)
  • Smith Johanna (stadsstyrelsen)
  • Le Huyen Ly (medlem i bildn.nämnden)
  • Svedman Elin (viceordf. i fritidsnämnden)
  • Sten Nicole (medlem i fritidsnämnden)
  • Antfolk Jennifer (medlem i bildn.nämnden)
  • Arnautovic Emina (ordf. i revisionsnämnden)

Suppleanter:

• Bylund Christina (medl.i vård-omsorgsn)
  • Sjöstrand Natalia (medl. revisionsn.)
  • Stenberg Britta (medl.i tekn.nämnden)
  • Norrbo Anahit (medl.i fri bildn.)
  • Eklund-Back Eivor (viceordf.i fri bildn.)
  • Ström Harriet (medl.i vård-omsorgsn)

Fullmäktigeplatser i Närpes tot 35, varav SFP 33 och SDP 2

Nya: 40 % Omvalda: 60 %

Män: 57 % (20 st) Kvinnor: 43 % (15 st)

Ledamöternas medelålder 44 år

Valdeltagande: 63.2 % (2017: 68.6%)

Vi kan med glädje konstatera att av SFP:s 33 ordinarie fmgeledamöter i Närpes stads-fullmäktige är 13 ledamöter eller knappt 40 % SkvF-medlemmar.

I grannstaden Kaskö invaldes vår förenings medlem Miriam Bondén till fmge i Kaskö och hon är nu stadsstyrelseordförande i Kaskö.

I kvinnoförbundet ser vi det som viktigt att på alla nivåer vara med och påverka och arbeta för ökad jämställdhet, jämlikhet och likabehandling i samhället och i stadens verksamheter. I kommunalpolitiken kan vi göra det via våra förtroendevalda.

Aktuellt inom föreningen:

Marknadsföringen av förslag på kandidater till Årets Närpesbo 2021 är i full gång sedan början av september. Vi har fått in ett tiotal förslag hittills. Deadline för inlämnande av förslag är 31.10.

Välkommen med ditt förslag om du känner någon räjdig person som du tycker att är förtjänt av utnämningen Årets Närpesbo.

Vi kommer att intensifiera medlemsvärvningen och vårt mål är att nå alla som är intresserade av jämställdhetsfrågor. SKvF Närpes grundades för 40 år sedan. Vi är idag en aktiv förening som vill engagera invånarna i politiska- och samhällsfrågor. Föreningen har drygt 100 medlemmar, både kvinnor och män. Vi hoppas att du, bästa medlem, kan locka fler att ansluta sig som medlem i vår förening.

Enklast kan man ansluta sig som medlem genom att gå in på förbundets Bli medlem-sida på https://kvinnoforbundet.fi/sv/bli_medlem/ eller genom att maila styrelsen på adressen kvinnis-narpes@listor.fi om önskan att bli medlem eller genom att kontakta ordf. eller någon av styrelsemedlemmarna direkt.

Vi planerar också att senare i höst hålla ett seminarium / en paneldiskussion för medlemmar och allmänheten, som tillsvidare bara har arbetsnamnet ”Pandemins påverkan”. Vi fortsätter detaljplanera detta event och återkommer med mera information när planerna har fått konkretare former.

Välfärdsområdesvalet den 23.1. 2022

Alla kommuner i Österbotten ingår i Österbottens välfärdsområde fr. 1.1.2022. I valet utgör hela Österbotten ett (1) valdistrikt. Det innebär att du kan rösta på en av alla kandidater som är uppställda i välfärdsområdesvalet i Österbotten. Till nya fullmäktige, som är välfärdsområdets högsta beslutande organ, väljs 59 ledamöter. Välfärdsområdesvalet är ett mycket viktigt val för oss. Det är i detta val vi väljer vem som ska föra vår talan i det nya välfärdsfullmäktige som utöver specialsjukvården beslutar i frågor som berör vår närservice inom vård och omsorg samt räddningsväsende.

För Sfp:s del är det kretsen som utser kandidaterna på förslag av de olika lokalavdelningarna i kommunerna. Sfp siktar på 32 invalda i den nya fullmäktige. Bland kandidaterna kommer det att finnas 6-7 Sfp-kandidater från Närpes. I valet behöver vi tänka på att ge vårt röst till kandidater som bäst känner till vår närregion/stad och kan bevaka våra intressen i välfärdsområdet. Lokala kandidater vet mera om oss och vilken service vi behöver. Röstar vi flitigt kan vi få in minst 3 invalda från Närpes.

Vilka kandidaterna är klarnar i slutet av oktober då kretsstyrelsen för Sfp Österbotten officiellt nominerar dem. Vi informerar efterhand på vår facebook-sida, på vår hemsida och genom medlemsutskick via epost om kandidaterna och om andra aktualiteter angående det kommande valet.

Inbetalning av medlemsavgiften (15 €) för 2021

Medlemsavgifterna är föreningens största inkomstkälla och mycket viktiga för att vi ska kunna hålla igång verksamheten och betjäna våra medlemmar, t.ex. med evenemang och information. Ett valår är extra resurskrävande. Av medl.avgiften kommer 2/3 föreningen till godo och 1/3 går till förbundet.

Vi vill rikta ett varmt tack till alla medlemmar som hittills inbetalat årets medlemsavgift. Du som inte gjort det hinner ännu!

Här är uppgifterna du behöver för inbetalning av medlemsavgiften:

Mottagarens kontonummer: FI68 4963 1040 0104 69

Mottagare: Svenska kvinnoförbundet i Närpes rf

Skriv i meddelandefältet: Medlemsavgift 2021

samt medlemmens namn om det inte är samma som betalaren.

Summa: 15,00 euro

Kontakta vår kassör Ann-Sofie Smeds-Nylund ifall du har frågor ang. medlemsavgiftsbetalningen:

annssmed@abo.fi

Med varma kvinnoförbundshälsningar och önskan om god fortsättning på hösten!

Styrelsen för SKvF Närpes gnm

Marianne Nyqvist-Mannsén, ordf.

Välkommen att besöka, gilla och följa vår hemsida på https://narpes.kvinnoforbundet.fi/start/

vår facebooksida på https://www.facebook.com/kvinnoforbundetnarpes