Vår kandidat JOHANNA BORG, nr 257, har ordet

12.01.2022 kl. 17:35
Med kunskap och omsorg för Österbotten

Vi måste jobba för utveckling, inte avveckling.

Då välfärdsområdena från år 2023 tar över ansvaret för all vård och omsorg inom landskapen bildas massiva organisationer som skiljer sig från de kommunvisa eller samkommunala vårdorganisationer som finns idag. I en sådan stor organisation är det viktigt att arbeta för decentralisering av service och tjänster. Jämlik vård och omsorg betyder att du får det du behöver oavsett var du bor. Närservice är ett viktigt begrepp som bland annat innebär att hälsovårdscentraler och familjecenter samt socialvården i kommunerna stärks och utvecklas ytterligare, äldreboenden finns kvar, vård och omsorg ges i hemmen och elevvården fungerar i skolorna.

Tryggheten i samhället bygger delvis på god vård och omsorg som finns tillgänglig för alla som behöver den. Ett hållbart samhälle tar hand om alla och för att lyckas med detta behöver fungerande helheter av vård och omsorg skapas. Det här betyder att välfärdsområdet också måste fungera i samarbete med kommunerna, utbildningen, privata aktörer, tredje sektorn såsom föreningar och invånarna på området. Vi vet att föreningar, ideella organisationer och privata aktörer gör mycket för välmående i samhället och dessa behöver kunna fortsätta sitt arbete också efter social- och hälsovårdsreformen.

Inom välfärdsområdet måste samarbetet mellan olika professioner och yrkesgrupper stärkas så att integrationen mellan olika typer av tjänster förbättras. För den vårdbehövande betyder det här att du inte själv ska bli tvungen att söka dig vidare i organisationen för att få hjälp utan att det ska vara enkelt att få det stöd du behöver då du tagit den första kontakten.

Välfärdsområdena bör ha stabil ekonomi men inom vård och omsorg sparar man inte genom att avveckla och dra in service, utan genom att ge rätt vård i rätt tid. Förebyggande är ledordet eftersom vi vet att ju svårare problemen hunnit bli, desto större blir kostnaderna. Genom förebyggande åtgärder, låga trösklar för människan att ta kontakt och enkla vårdstigar som ger rätt hjälp hålls inte bara ekonomin i balans utan människorna i Österbotten mår bättre.

Välmående invånare i hela välfärdsområdet är målet.