JÄMSTÄLLD OCH JÄMLIK VÄLFÄRD

13.01.2022 kl. 18:44
Kvinnoförbundet i Närpes' uttalande inför välfärdsområdesvalet 2022

I Närpes har vi under många år haft förmånen att ha en väl fungerande primärhälsovård och socialvård i kommunens och K5:s regi. Från och med 2023 ska all social- och vårdservice och räddningsväsendet arrangeras och organiseras av Österbottens välfärdsområde.

De ledamöter som vi väljer till välfärdsfullmäktige den 23 januari 2022 kommer att vara i nyckelställning för att kunna påverka att tillgången till välfärdstjänster tryggas också i fortsättningen såväl i Närpes som jämlikt i hela välfärdsområdet.

Det är mycket viktigt att i detta val rösta på en kandidat som känner till behoven av välfärdstjänster i vår region och kan föra vår talan i fullmäktige som är hela välfärdsområdets högsta beslutande organ.
Svenska Kvinnoförbundet går till val med insikten om att välfärdsområdet kommer att besluta om social- och hälsovårdstjänster som är viktiga för alla människor och i synnerhet för kvinnor såsom föräldra- och barnrådgivning, förlossningsvård, äldreomsorg, tjänster för att förebygga våld mot kvinnor samt räddningstjänsten.
En stor del av de anställda inom välfärdsområdena är kvinnor. De nya fullmäktiges roll blir att skapa hållbara lösningar och se till att välfärdsområdet är en ansvarsfull och jämställd arbetsgivare. Kvinnornas röster måste höras eftersom de beslut som fattas i välfärdsområdena påverkar vår gemensamma vardag och trygghet.
Det är av yttersta vikt att jämställdhet- och jämlikhetsfrågorna har en central roll i beslutsfattandet i de nya välfärdsområdena. Jämställdhet måste främjas där besluten tas.

Svenska Kvinnoförbundet ställer upp med 28 kandidater i Österbotten av vilka 6 kandidater i Närpesnejden. Du hittar säkert någon som delar dina värderingar att rösta på bland dem.

Svenska Kvinnoförbundet i Närpes rf

gnm Marianne Nyqvist-Mannsén,