Ett valfyllt verksamhetsår 2021

18.03.2022 kl. 17:19
Å R S M Ö T E S R E F E R A T

Läs Eivor Eklund-Backs sammanfattning över verksamhetsåret 2021 och om styrelsesammansättningen 2022

Svenska Kvinnoförbundet i Närpes har hållit årsmöte

med de flesta närvarande mötesdeltagarna på plats i Red&Green men också några på distans via länk. Se fotot.

ORDFÖRANDE o STYRELSEN 2022

Marianne Nyqvist-Mannsén omvaldes till sitt andra år som ordförande. Två nya medlemmar fick plats i styrelsen för två år, nämligen Marja Forsén och Maria Österberg. Jennie Wilson omvaldes till styrelsen för en ny tvåårsperiod. Styrelsen konstituerande sig så att Elin Svedman omvaldes till viceordförande, Eva Pasenius omvaldes till sekreterare och likaså kassören Ann-Sofie Smeds-Nylund.

Extra styrelsemedlemmar med närvarorätt på styrelsemöten är Kerstin Berg, Gun Granlund, Linda Pellfolk och Eivor Eklund-Back. Styrelsemedlemmarna tilldelades olika ansvarsområden gällande hemsida, sociala medier, information och medlemskontakter. Verksamhetsgranskarna Gullvi Blomberg och Gull-Britt Ingberg återvaldes med Kerstin Berg som ersättare.

VERKSAMHETSÅRET 2021:

Föreningen har haft ett livligt verksamhetsår 2021 trots rådande coronarestriktioner. Men fysiska möten, träffar och seminarier som föreningen annars brukar ordna för sina medlemmar har inte kunnat hållas lika mycket som förr på grund av pandemin. Verksamhetens tyngdpunkter har legat på kommunalvalskampanjen, kommunalvalet, valet av Årets Närpesbo 2021 och förberedelserna för samt kampanjen inför välfärdsområdesvalet i januari 2022.

INFORMATIONSVERKSAMHETEN:

Genom medlemsbrev och medlemsutskick via e-post till sina drygt 100 medlemmar samt via sociala medier och hemsida har föreningen kunnat nå ut med information om bl.a. kommunalvalet som hölls i juni 2021 och senare på hösten information och aktiviteter kring det nya valet av fullmäktigemedlemmar till Österbottens välfärdsområde.

KOMMUNALVALET:

I kommunalvalet i juni ställde 18 av föreningens medlemmar upp för SFP, varav 15 inkl. ersättare invaldes till Närpes stadsfullmäktige och en till Kasköfullmäktige. Alla som ställer upp i val erhåller vanligtvis en ordinarie eller ersättarplats i något förtroendeorgan inom kommunen eller i samkommunala organ. På så sätt kan konstateras att det finns många förtroendevalda kvinno-förbundare med ett omfattande kunskapsspektrum som deltar i samhällsbygget. Flera motioner har inlämnats till stadsstyrelsen av SKvF-fullmäktige-ledamöter. De flesta av motionerna är ännu under utredning.

ÅRETS NÄRPESBO 2021:

En aktivitet som engagerar många invånare i nejden är att nominera kandidater till titeln Årets Närpesbo. SKvF Närpes inledde år 2017 det som nu blivit en tradition, nämligen att utgående från förslag från allmänheten utse Årets Närpesbo. År 2021 utsåg styrelsen Jan-Erik ”Janne” Widjeskog till Årets Närpesbo. När-Tv profilen Jan-Erik Widjeskog, som under många år serverat tittarna minnesvärda ögonblick i de lokala sändningarna, samt även i textform levandegjort historiska händelser i näromgivningen, blev gratulerad med blommor och diplom vid julöppningen på torget i november.

VÄLFÄRDSOMRÅDESVALET:

I november 2021 inleddes valkampanjen inför det historiska första välfärdsområdesvalet. Föreningen öppnade för sin del kampanjen med information om valet och kandidatmingel på torget på julöppningsdagen. Förbundets valdevis var ”Jämställd välfärd”. Föreningen deltog aktivt i valarbetet tillsammans med Närpes, Pörtom och Övermark SFP lokalavdelningar samt Svensk Ungdom.

I januari 2022 valdes 59 ledamöter till Österbottens välfärdsområdes fullmäktige. Tre av de sju av föreningens medlemmar som ställde upp i valet invaldes, nämligen Johanna Borg, Hans-Erik Lindqvist och Niclas Sjöskog, samt ytterligare Gun Granlund som blev första ersättare i SFP-gruppen på 33 ledamöter. Nämnas kan att Karl-Gustav Svedjebäck från SFP Närpes, samt Peter Sjöqvist SDP också representerar närområdet i välfärds-områdesfullmäktige.

KOMMANDE AKTIVITETER:

Vad gäller den närmaste tidens verksamhet och aktiviteter kommer SKvF Närpes lokalförening att vara representerad och delta i Svenska kvinnoförbundets årskongress 26-27.3. i Raseborg, i SFP Österbottens kretsmöte 9.4. i Lappfjärd och i SFP:s partidag 21-22.5. i Åbo.

Årsmötet beslöt att föreningen stöder hjälparbetet för krigets offer i Ukraina genom en inbetalning till Röda Korsets katastroffond.

Eivor Eklund-Back

(Referatet ovan har även publicerats i tidningen Syd-Österbotten to den 17 mars 2022, på sid 11 med rubriken Nyqvist-Mannsén fortsätter leda kvinnoförbundet)