SKvF Närpes MEDLEMSBREV oktober 2022

09.10.2022 kl. 23:57
I detta medlemsbrev fokuserar vi på:
> ur vår synvinkel viktiga kommunala beslut som fattats i stadsfullmäktige hittills under hösten
> riksdagsvalet 2023 och kandidatläget just nu
> aktuella verksamheter i föreningen
> presentation av styrelsen på vår hemsida

Hej, alla medlemmar i

STADSFULLMÄKTIGEBESLUT:

På sitt sammanträde den 29 augusti 2022, § 33, godkände stadsfullmäktige i Närpes det förslag till uppdaterad jämställdhets- och likabehandlingsplan för Närpes stad som en arbetsgrupp jobbat fram under vintern och våren 2022. Den nya planen bygger fortfarande på den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan kvinnor och män men med större fokus på likabehandling än den förra. Den nya jämställdhetsplanen kommer efter språkgranskning att publiceras på stadens hemsida inom kort.

På samma sammanträde, §35, godkändes även den av vår förening och av våra företrädare i stadsfullmäktige initierade motionen om ersättning för arbetskläder till personal inom småbarns-pedagogiken och förskolan. Stadsfullmäktige beslöt att dela ut yrkeskläder till personal inom småbarnspedagogik, förskola, morgon- och eftermiddagsvård samt skolgångs-handledare i årskurs F-6 med minst 6 månaders anställningstid och 50% av heltid.

I stadsfullmäktiges beslut ingår även beslut om att stadsstyrelsens personal- och lönesektion, utöver det som anges ovan, ges i uppdrag att se över och fastställa principer gällande även andra yrkesgrupper som kunde komma i åtnjutande av yrkeskläder.

De ovannämnda besluten är goda exempel på hur viktigt det är att vi har förtroendevalda i de kommunala organen som är med och påverkar, tar initativ och arbetar för ökad jämställdhet, jämlikhet och likabehandling i stadens verksamheter och vid utarbetandet av stadens olika styrdokument.

RIKSDAGSVALET 2023:

Förberedelserna inför riksdagsvalet 2023 har inletts såväl inom partiet och kretsen som inom vårt förbund. Själva valdagen är 2.4. 2023 och förhandsröstningen sker under tiden 22-28.3. 2023.

Kvinnoförbundets lokalavdelningar har engagerats i utarbetandet av Svenska kvinnoförbundets riksdagsvalsprogram och förbundsstyrelsen ger det dess slutliga utformning. Det är viktigt att redan i detta skede betona betydelsen av att vi alla utnyttjar vår rösträtt i valet. Välkomna också och träffa riksdagsvalskandidater vid olika valtillfällen, aktiviteter och jippon som ordnas under kampanjen inför valet.

Nomineringen av kandidater är i full gång. Fler kvinnor som kandidater behövs! Hittills har Sfp-kretsen nominerat följande 10 riksdagsvalskandidater i Vasa valkrets:

Rainer Bystedt, Steven Frostdahl, Anna-Maja Henriksson, Johanna Holmäng, Christoffer Ingo, Anders Norrback, Mikko Ollikainen, Joacim Sandbacka, Sari Somppi och Joakim Strand.

AKTUELLT INOM FÖRENINGEN:

Välkommen med ditt förslag om du känner någon räjdig person i Närpes som du tycker att är förtjänt av utnämningen Årets Närpesbo. Marknadsföringen av förslag på kandidater till Årets Närpesbo 2022 är i full gång sedan början av september. I Sydin ingick en annons den 17.9. och en insändare den 22.9. Se artikeln publicerad här på vår hemsida 15.9. för detaljerad info! Sprid gärna infon till vänner och bekanta om möjligheten att nominera kandidater.

STARKA KVINNOR VÅGAR LYFTA!

VÄLKOMMEN till tredje evenemanget i vår eventserie med kvinnohälsa i fokus !

• Tidpunkt: lö 15.10. kl 10:30-12:00
  • Plats: Ladygym, Närpesvägen 26, Närpes
  • Gymavgift: 8 €/person
  • Förhandsanmäl dig gärna till kvinnis-narpes@listor.fi

Lördagen den 15.10. beger vi oss till Ladygym i Näsby för ledd cirkelträning. Ledarna är Jennie Wilson, personlig tränare, och Muhammed Gutic, ägare av gymmet. Cirkelträningen passar för alla, oavsett träningserfarenhet.  Se artikeln från 6.10. här på vår hemsida för mera info!

DET FJÄRDE EVENTET den 7.11.

Detaljplaneringen av det fjärde eventet i serien är på gång i styrelsen. Eventet blir i form av en föreläsning och diskussion under sakkunnigs ledning och kommer att handla om kvinnors hälsa under livets olika skeden. Datumet är fastslaget till måndagen den 7.11. kl 18:00.

Mer detaljerad info om eventet sänds till medlemmarna och publiceras i våra somekanaler så snart planeringen är helt klar.

PRESENTATION av STYRELSEN

VÄLKOMMEN och läs artikeln från 30.9. på vår hemsida och stifta närmare bekantskap med oss i styret! Du får info om vem vi är och vilka förtroende- och andra uppdrag vi har och vilka nätverk vi kan påverka i. Vi hoppas informationen underlättar för våra medlemmar att ta kontakt med oss i för er angelägna frågor och önskemål angående vår verksamhet.

Styrelsens mailadress är kvinnis-narpes@listor.fi

Varma hälsningar och god fortsättning på hösten!

Marianne Nyqvist-Mannsén, ordf.

Välkommen att besöka, gilla och följa oss på

►www.facebook.com/kvinnoforbundetnarpes

►www.instagram.com/kvinnoforbundetnarpes