MALIN HAKA är Årets Närpesbo 2022

22.11.2022 kl. 20:12
Engagerade och driftiga Malin Haka utsågs av SKvF Närpes styrelse till Årets Närpesbo 2022. Utnämningen offentliggjordes och Malin uppvaktades på julbasaren i Kalax, Oasen den 20.11. 2022

Föreningens ordförande höll följande tal vid utnämningen av Årets Närpesbo 2022:

Bästa publik,

SKvF i Närpes har glädjen att för sjätte gången uppmärksamma en person i vår stad som förtjänar titeln Årets Närpesbo. Vi tackar för alla de 12 verkligt goda förslag vi fick. Det är fantastiskt vilka många räidiga Närpesbor som verkar bland oss och som i sitt dagliga liv ställer upp för andra, engagerar sig i samhället, får andra att trivas och må bra och är helt enkelt räidiga!

Årets Närpesbo 2022 är en otroligt driftig kvinna som är aktiv i många olika föreningar och är en eldsjäl i det hon företar sig. Hon är en sån som inte bara hittar på massor utan också får saker genomförda. Hon har suttit i styrelsen för den lokala ungdomsföreningen i ca 15 år redan, som medlem, viceordförande och nu ordförande. Hon har hjälpt till /skött om renoveringen av lokalen, hon har hittat på och genomfört alla möjliga evenemang för stora och små. Hon är aktiv och outröttlig i köket och fixar servering åt revygäster, revygänget och andra som besöker lokalen.

Årets Närpesbo är inte bara aktiv på det lokala planet utan har också engagerat sig inom SÖU (Svenska Österbottens ungdomsförbund) för vilket hon nu är ordförande.

Årets Närpesbo är också en sportig kvinna som vill ha koll på kontrollerna och är riktigt 'haka' på orientering. Årets Närpesbo är aktiv inom Närpes OK och just nu föreningens viceordförande och ansvarar bl.a. för juniororienteringen.

Kartor hittar vi också på arbetsbordet eller arbetsdatorn där Årets Närpesbo har sitt dagliga arbete i stadshuset där hon gör ett mycket bra jobb som planläggningsingenjör på tekniska avdelningen. Hon är också en aktiv och mångsidig medarbetare i olika arbetsgrupper inom staden.

Så bästa publik, låt mig presentera för er, Årets Närpesbo 2022, Vuoden närpiöläinen, The Person of the Year in Närpes ..... MALIN HAKA!

Malin uppvaktas med diplom, blommor och Skvf-'presenter'  av Marianne Nyqvist-Mannsén och Ann-Sofie Smeds-Nylund från styrelsen.