Harry Westerback är Årets Närpesbo 2023

09.12.2023 kl. 17:32
Harry Westerback, den tjänstvillige biblioteksfunktionären och föraren av bokbussen Läslyckan, har av styrelsen för SKvF Närpes utsetts till Årets Närpesbo 2023. Harry uppvaktades med diplom och julig krans till titeln på Jul i Öjskogsparken-eventet den 2.12. 2023.

SKvF Närpes hade för sjunde gången glädjen att uppmärksamma den person i vår stad som vår styrelse på basen av flera förslagsställare och med goda motiveringar utsett till Årets Närpesbo 2023.

Till raden av de tidigare Årets Närpesborna Raymond Wesander 2017, Lillemor Enlund 2018, Arturos Pilauskas 2019, Caroline Heikkinen 2020, Jan-Erik Widjeskog 2021 och Malin Haka 2022 lägger vi idag till Harry Westerbacks namn som ytterligare en räidig Närpesbo som verkar mitt ibland oss och som i sitt dagliga liv och värv ställer upp för andra, engagerar sig och får andra att trivas.

Harry Westerback kommer i sitt arbete som biblioteksfunktionär och bokbussförare i kontakt med invånare i alla delar av Närpes. Med sitt engagemang höjer han läslusten hos närpesborna.

Han är vänlig, tjänstvillig, effektiv och yrkeskunnig både som bibliotekarie och chaufför. Han känner sina kunder väl och har ofta sökt fram förslag på litteratur som han vet att intresserar besökarna på respektive hållplats. Om en bok inte finns tillhanda i bussen skaffar han fram den till nästa gång han kommer. På några minuters stopp lyckas besökaren få det som intresserar. I ur och skur rattar han den stora bussen längs alla små vägar i byarna. Han håller tidtabellen och tar lugnt och vänligt emot kunderna.