Året då vi verkade och påverkade så svetten lackade !

31.01.2023 kl. 22:23
Sammanfattning av verksamhetsberättelsen 2022

Under vårt 42:a verksamhetsår bestod styrelsen av Marianne Nyqvist-Mannsén - ordförande, medl.sekr, Elin Svedman - viceordf, Eva Pasenius - sekr,  Ann-Sofie Smeds-Nylund - kassör, Marja Forsén, Jennie Wilson och Maria Österberg.

Extra styrelsemedlemmar har varit Gun Granlund, Kerstin Berg, Eivor Eklund-Back och Linda Pellfolk.

Styrelsen har under verksamhetsåret (jan-dec) samlats till 11 styrelsemöten. Av styrelsemötena har 4 varit virtuella möten, 6 hybridmöten och 1 e-postmöte.

I december 2022 hade föreningen 106 registrerade medlemmar (100 kvinnor och 6 män), vilket är 5 st färre än i dec 2021. 60 st medlemsavgiftsbetalningar har gjorts, vilket är 16 fler än under 2021.

Information till medlemmarna och allmänheten:    Två medlemsbrev har sänts ut till medlemmarna under året. Ett femtontal medlemsutskick har under året skickats per e-post till medlemmarna med information om föreningens verksamhet eller om viktiga händelser i kommunalpolitiken. Vår facebooksida och instagramsida har vi hållit kontinuerligt uppdaterade med egna aktuella inlägg och delningar av bl.a. förbundets och partiets inlägg. På vår hemsida narpes.kvinnoforbundet.fi har vi under 2022 publicerat 17 artiklar som relaterat till vår förening, till vår verksamhet och till välfärdsområdesvalet. I lokaltidningen Syd-Österbotten den 13.1. 2022 hade föreningen en insändare inför välfärdsområdesvalet samt den 8.12. 2022 ett referat om föreningens verksamhet under året. När-TV gjorde intervju med Saara Norrgrann i samband med ett våra event samt gjorde programinslag med intervju vid utnämningen av Malin Haka till Årets Närpesbo 2022.

Verksamheten:

Föreningens verksamhet i slutet av 2021 och i början av 2022 kretsade kring välfärdsområdesvalet och kampanjen kring den. Valresultatet för vår förenings del var strålande. Av sju uppställda kandidater som är våra föreningsmedlemmar invaldes Johanna Borg, Hans-Erik Lindqvist och Niclas Sjöskog medan Gun Granlund blev första ersättare i välfärdsområdesfullmäktige. Vi önskar dem lycka till i deras krävande uppdrag!

Föreningen arrangerade fyra event under devisen Så svetten lackar för att ta del av kunskaper och erfarenheter som kvinnor i olika åldrar delat med sig. Med eventen ville föreningen erbjuda deltagarna en mix av hälsa, motion, samvaro och politik.

30.5 Eventet Idrottens jämställdhetsresa på Vargberget med föreläsare Saara Norrgrann

15.8 Eventet Go' kvinn räider se sjölv – laga mat utomhus vid Risnäs träsk med Isabelle Antfolk

15.10 Eventet Starka kvinnor vågar lyfta, cirkelträning på gymet under ledning av Jennie Wilson

7.11 Eventet Livet i mogen ålder, Eva Matintupa föreläste kring ämnet hormoner och klimakteriet

Övriga tillställningar som föreningen deltog i:

2.7 Föreningen deltog i Tomatkarnevalen med försäljning av kaffe och donerade bakverk. Inbjudna riksdagsledamöter och dittills nominerade riksdagsvalskandidater diskuterade aktuella frågor med karnevalsbesökarna. Vi uppmärksammade Pride-veckan.

20.11 Föreningen deltog i julbasaren i Kalax, Oasen med försäljning av kakor, bröd, glögg och pepparkaka. Årets Närpesbo 2022 Malin Haka uppvaktas.

Inom kommunalpolitiken:

I augusti godkände stadsfullmäktige det förslag till uppdaterad jämställdhets- och likabehandlingsplan för Närpes stad som en av stadsstyrelsen tillsatt arbetsgrupp jobbat fram. På samma stadsfullmäktigemöte godkändes även den av vår förening och av våra företrädare i stadsfullmäktige initierade motionen om ersättning för arbetskläder till personal inom småbarnspedagogiken och förskolan. Motionen om regelbundet mottagande av kvotflyktingar är under behandling.

De av kvinnoförbundare tidigare initierade motionerna om återinförande av mammajumppa efter förlossning och om utökad bröstcancerscreening är slutbehandlade. Föreningen och dess förtroendevalda fortsätter dock att bevaka och driva även dehär frågorna framåt.

Initiativ till förbundet:

Den motion om Sedlighetssårande marknadsföring som föeningen inlämnade till förbundets årsmöte 2022 antogs.

Motionen om Skiftesarbetandes rätt till vård av sjukt barn inlämnades till förbundet i dec 2022 och kommer att behandlas på förbundets årsmöte i februari 2023.

I förbundsstyrelsen har föreningen representerats av Ann-Sofie Smeds-Nylund.