Föreningens första hedersmedlem utsedd

11.04.2023 kl. 21:06
SAGA LINDQVIST, en kvinnoförbundare med livserfarenhet som få och med ett gediget samhällsengagemang

Styrelsen för Svenska Kvinnoförbundet i Närpes utsåg på sitt möte den 6.3. 2023 SAGA LINDQVIST till föreningens första hedersmedlem.

Med anledning av utnämningen uppvaktades den nu 100-åriga Saga med blommor och diplom av styrelsens representanter den 10.4. i hennes nuvarande hem. Vi mötte en livserfaren och skärpt kvinna med humor i blicken och en outsinlig källa av intressanta minnen och händelser som hon delade med sig. Vi imponerades och inspirerades av anmärkningsvärda Saga som kan tjäna som en riktig förebild för oss alla.

År 2017 då Svenska kvinnoförbundet fyllde 110 år presenterade vi Saga Lindqvist som Månadens kvinnoförbundare såhär i en artikel på förbundets hemsida den 1.2.2017:

Saga Lindqvist – nyfiken på det mesta

Saga Lindqvist föddes den 2 mars 1923 på Vettmossen i Yttermark, Närpes. För den vetgiriga och redan då debattglada Saga blev skolgången kort. Hon hann med folkskola plus en knapp termin i folkhögskola, innan kriget kom emellan. Trots hårt och tungt arbete hann Saga också med mycket annat. Tidigt kom hon med i Finby Marthaförening och blev ordförande efter en av sina inspiratörer, Hulda Långbacka.

Sagas politiska hemvist har alltid varit Svenska folkpartiet och Svenska Kvinnoförbundet. Hon hann sitta i många nämnder inom Närpes kommun och var ledamot i kommunfullmäktige i två perioder. I flera sammanhang har hon varit den första kvinnan bl.a. i Närpes Handelslages förvaltningsråd och som nämndeman vid Närpes häradsrätt. Hon var nämndeman i 20 år och blev den första kvinnan som där förlänats häradsdomares titel.