Jämställdhetsplan för Närpes stad

08.09.2016 kl. 15:35
När det i denna plan talas om jämställdhet avses både jämställdhet mellan könen och jämställdhet enligt alla de kriterier som nämns i Diskrimineringslagen. Avsikten är att denna plan ska utgöra en operativ handlingsplan för jämställdhet ur alla perspektiv och därmed uppfylla de krav som ställs i lagstiftningen både vad gäller jämställdhet mellan könen och annan likabehandling.

Kommunerna kan bli bättre på att iaktta jämställdhet i sina beslut och verksamhet. Kommunförbundet uppmanar kommunerna att förbinda sig till det genom att underteckna den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan kvinnor och män.

På våren 2013 tog Marianne Nyqvist-Mannsén initiativet i en motion till fullmäktige att Närpes stad sta godkänna den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan kvinnor och män. Närpes stad har 13.1.2014 undertecknat deklarationen och därmed förbundit sig att främja deklarationens implementering genom att upprätta en jämställdhetsplan och samtidigt samarbeta med institutioner och aktörer inom sitt område i syfte att uppnå verklig jämställdhet.

Under följande länken kan ni läsa den ypperliga planen som formades under ledningen av Mariann Nyqvist-Mannsén.

Hela jämställdhetsplanen klan du läsa här.